Wednesday 27 January 2010

MERAIKAN FITRAH ANAK-ANAK

"iiiyekkk ! Pe Anas main pasir ni ? bangun , bangun ! cepat basuh tangan tu , kotor! Nanti cacing la..iee kuman-kuman , dah..dah.... "

" Cik gu , anak saya ni , saya tak benarkan bermain pasir ye. Takut nanti kena kudis-kudis dan gatal-gatal.."


Ada anak-anak yang diberi persepsi yang tidak tepat seperti dialog di atas, memang tak mahu bermain dengan pasir apabila dibawa ke ruang bermain pasir. Bersih atau kotor adalah bergantung pada pengurusan kita.

Ruang bermain pasir hendaklah dijaga kebersihannya iaitu bebas dari najis dan kotoran-kotoran lain. Pengudaraan yang mencukupi supaya air boleh tersejat apabila pasir basah selepas bermain. Kebiasaannya pasir pantai digunakan kerana halus dan bersih serta mudah diadunkan dengan air. Tadika Elitsuria sanggup ke pantai Melawi memunggah pasir demi
meraikan fitrah anak-anak didik kami. Insya Allah sabtu ini , kami akan ke sana lagi.


Anak-anak hendaklah dimaklumkan dengan peraturan bermain pasir. Kuku hendaklah dipotong pendek. Memakai selipar. Menggunakan peralatan bermain pasir yang disediakan. Pasir tidak boleh dibaling ke arah kawan. " Pasir bukan makanan. Jadi tak bolehlah dimasukkan ke dalam mulut ." Begitulah anak-anak dididik. "


Ruang yang sesuai dengan jumlah anak supaya anak-anak selesa bermain. Selepas bermain , kibas semua pasir yang terlekat pada pakaian dan badan. Basuh dan sabun tangan sebersihnya. Ingat lap tangan kering-kering dik.





Bukan senang untuk mendapat sukatan air supaya pasir teradun dengan baik. Anak-anak belajar mengadun. Mengadun bermakna belajar mencipta fomurla sendiri . Boleh jadi pereka ciptalah nanti. Kreatif dan inovatif. Psikomotor dan koordinasi mata tangan juga akan teransang dan matang. " Main pasir dulu , baru belajar pegang pensel yek dik.."


Emosi
anak-anak paling diraikan...ye meneroka ciptaan Allah dan bebas berusaha menghasilkan apa yang diingini. Try and error suatu yang lumrah bagi anak-anak. Di sinilah ilmu dan pengalaman disatukan.


" Cik gu ,cik gu ! tengok...dah jadi ketam Alia. " Masya Allah ,...kreatif Alia. " Alia tersengih bangga. Satu kepuasan yang tidak terhingga bagi anak-anak apabila berjaya dan dihargai hasil kerjanya. Inilah sokongan emosi. Dengan sokongan emosi anak mampu berkembang dengan baik malah sokongan ini lebih menyerlah daripada sokongan material.

Allahu'alam.

1 comment:

  1. suke post ni... =) memang betul, anak2 yang gembira lebih banyak belajar daripada anak-anak yang muram aje...

    ReplyDelete